Landsväg

Tillsvidare gäller följande med anledning av Coronaviruset

Gimonäs Cykelklubb följer Folkhälsomyndighetens och Svenska Cykelförbundets rekommendationer. Avstå träning om du eller någon i din närhet har förkylningssymtom. Begränsningen om max åtta personer gäller inte längre för träningsverksamhet som hålls utomhus på ett smittsäkert vis. Därför kan vi starta upp viss träningsverksamhet för de som har cyklat med GCK tidigare och som är medlemmar 2021.

Vi kan för närvarande inte erbjuda landsvägsträning för nybörjare. Förhoppningsvis kan vi komma igång med motionsonsdagarna lite längre fram på säsongen.

Är du en erfaren cyklist som vill börja cykla med GCK kan du kontakta Anders Olsson  som kan ansluta er till en Messengergrupp, där information om dessa träningar ges tillsvidare.

Träningstider 2021

Tisdagar

Lagtempoträning i intervallformat
Gemensam transport till dagens bana. Transport i tätbebyggt område sker under ordnade former så att gruppen hålls ihop och trafikregler följs, viktigt att vi representerar GCK på ett bra sätt. De cyklister som önskar hårdare uppvärmning rekommenderas sköta den innan brosamlingen eller ansluta direkt vid resp. bana.
Vid banans början delas gruppen upp i inbördes jämna lag för lagtempoträning om ca 2*20 minuter. Därefter gemensam transport åter till centrala Umeå, ofta med möjlighet till skarv.

Tre ordinarie banor: Bussjörundan, Bullmarksrundan och ToR Rovögern.

Två alternativa banor: Bjännsjö och Sillviken.

Fyraveckorsplan kommuniceras i förväg, se ”Torsdagar”.

Du måste ha cyklat med Gimonäs CK tidigare för att delta.

Startar:  maj
Tid: Kl 18:00
Plats: "Samlingsplats för landsvägscyklister" Cykelbron, Brogatan

Onsdagar

Motionscykling
Träna på att cykla i grupp i distansfart. Genomgång av passet och klungkörning innan avfärd (kl 18:10). Det är helt ok att lyssna på genomgången flera gånger. 
Övriga är på plats senast kl 18:25. Deltagarna delas in i jämna grupper. Varje grupp har en eller flera kaptener. Kaptenerna har till uppgift att se till att farten hålls på en lugn nivå ca 28km/h. Farten ska var så alla orkar gå runt. 
Vi startar kl 18:30 och grupperna åker iväg med några minuters mellanrum. Passets längd 2 – 2,5 timmar varav hög intensitet 10 – 15 minuter om gruppen så vill.
Se våra olika rutter nedan.

Alla kan delta oavsett kapacitet och erfarenhet.

Startar: Obestämt - vi återkommer med besked
Tid: Kl 18:10 (genomgång)
Plats: "Samlingsplats för landsvägscyklister" Cykelbron, Brogatan

Torsdagar

Tävlingsinriktad träning
Gemensam transport till starten på dagens bana där genomgång av förutsättningar sker. Transport sköts på samma vis som tisdagar.

Udda veckor tempolopp, individuellt eller lag (inga lagfördelningar sköts centralt utan pratas ihop av deltagarna innan samlingen vid start).

Jämna veckor linjelopp, målsättningen är att ha en vändbana där de som blivit avhängda har möjlighet att vända tidigare för att återansluta till loppet.

Under både tempo- och linjelopp har trafiksäkerheten högsta prioritet!

Efter målgång gemensam transport åter till centrala Umeå, ofta med möjlighet till skarv.

Inför varje fyraveckorsperiod kommer en plan för tisdagar och torsdagar att kommuniceras i messengergruppen. I huvudsak kommer planen informera om vilka banor som ska köras. Detta för att alla som vill ska ha möjlighet att ansluta direkt vid samlingsplatsen för respektive bana, inte minst av hänsyn till Covid-19. Med tanke på denna förändring kommer vi endast i undantagsfall att byta bana med kort varsel, dessa ev. ändringar MÅSTE tydligt kommuniceras i gruppen.

Ansvarig för planen är Per Nilsson, som vid behov bollar upplägg med övriga.

Du måste ha cyklat med Gimonäs CK tidigare för att delta och vara en mycket van cyklist.

Startar:  maj 
Tid: Kl 18:00 
Plats: "Samlingsplats för landsvägscyklister" Cykelbron, Brogatan 

Lördagar

Distansträning 
Distanspass med fikastopp där banan tillåter, totaltid ca 5-6 timmar inkl. fika.

Bana kommuniceras i messengergruppen senast kvällen innan, grundansvarig Tom Pietilä som vid behov bollar upplägg med övriga. När Tom är bortrest delegerar han ansvaret fritt.

Nytt för i år är möjligheten till en snabbgrupp efter fikat, förutsatt att någon i ordinarie grupp kan ta ansvar för att hålla ihop gruppen.

Ordinarie grupp väntar som tidigare på alla som följer förutbestämd bana (de som avviker för egen hemfärd MÅSTE kommunicera detta). Rullsnitt ca 30-32 km/h beroende på kupering, väder och gruppens storlek.

Snabbgruppen väntar bara vid vurpor och mekaniska fel. Rullsnitt ca 38-40 km/h.

Du måste ha cyklat med Gimonäs CK tidigare och vara en van cyklist för att delta.

Startar: maj
Tid: Kl 10:00 
Plats: "Samlingsplats för landsvägscyklister" Cykelbron, Brogatan

Våra regler

Första gången du ska träna med Gimonäs CK måste du komma på en onsdagsträning, oavsett tidigare erfarenhet.
Du får då allmän information om landsvägscykling och instruktioner om hur Gimonäs CK cyklar i grupp. Därefter kan du vara med på valfri träning. Detta gäller även dig som är en van cyklist! 

Varmt välkomna!
 

  • Vi följer trafikreglerna. 
  • Vi cyklar på två led och roterar medsols.  
  • Vi bär alltid hjälm. 
  • Vi har aldrig hörlurar. 
  • Vi gör aldrig fula tecken mot någon. 
  • Cyklisten har eget ansvar i korsningar mm. 
  • Cyklisten har en väl fungerande landsvägsracercykel. 
  • Cyklisten vet hur sin cykel fungerar (växlar, bromsar) 
  • Cyklisten har testat sin cykel. 
  • Cyklisten har extra slang och pump. 
  • Cyklisten har vattenflaska. 
  • Bra att ha: 
    • Bakljus. Vi cyklar i nybörjargrupp det är bra att alla syns även på sommaren. 
    • Våtservetter.  
    • Extra energi, t ex bars eller gelé.

Våra rutter på onsdagsträningen

Banornas längd varierar mellan 4.5 mil till ca 6 mil.

Bana 1 - "Bussjörundan"
Gamla Bron - Röbäck Stöcke ‐ Bussjö ‐ Stöcke ‐ Degernäs ‐ Gamla Bron 

  • På ett led till Gamla mejeriet i Röbäck
  • Fri fart-sträcka efter motorbanan till skylten Bussjö
  • Fri fart-sträcka efter att vi svängt vänster mot Stöcke igen och passerat backarna. Kör max 3km.
  • Fri fart-sträcka 500m efter högersvängen mot Degernäs till Obbola vägen

Bana 3 - Flurkmark/Trehörningen 
Gamla Bron -  Umedalen - Hissjö ‐ Flurkmark ‐ Trehörningen ‐ Kvarnforsen ‐ Hissjö - Gamla Bron 

  • På ett led till Klockarbäckens industriområde. 
  • Fri fart-sträcka strax efter utförsbacken i Flurkmark till toppen på backen innan Trehörningen. OBS! Stanna inte exakt på toppen utan rulla 100m till. Risk för bländade bilförare. 
  • Fri fart-sträcka mellan Kulla och Olles spår 

Bana 2 - Tavelsjö/Västansjö 

Gamla Bron - Umedalen - Hissjö - Haddingen ‐ Långviksvallen ‐ Västansjö ‐ Kassjö ‐ Brännland - Gamla Bron 

  • På ett led till Klockarbäckens industriområde. 
  • Fri fart-sträcka uppför backen i Långviksvallen och backen i Kassjö, men i Kassjö fortsätt över raksträckan mot Norrfors 

Bana 4 - Rödtjärn/Överboda
Gamla Bron - Röbäck ‐ Hössjö ‐ Rödtjärn ‐ Överboda ‐ Brännland ‐ Umedalen - Gamla Bron

  • På ett led till slakmotan förbi Röbäcks industriområde. 
  • Fri fart-sträcka 200m efter högersvängen i Hössjö till ca 3km
  • Fri fart-sträcka Rödtjärn‐Överboda och båda backarna

Vinterträning

Vinterträningen består av landsvägsträning med vinterdäck - lördag eller söndag kl 10. Vi erbjuder också inomhuscykling på Nolia på helgerna (kräver erfarenhet). November - december 2019 hade vi tid lördagar kl 08 -10 och mars söndagar 9-10 . Ingen får beträda banorna utan genomgång. Vid bra väder kan vi även träna landsväg på tisdagar och torsdagar kl 18:00. Kontakta Anders Olsson om du är intresserad av vinterträning. Via en messengergrupp meddelas om träningen blir av eller inte (väderberoende).


Tävlar du för Gimonäs cykelklubb?

Som medlem och tävlande för Gimonäs Cykelklubb har du möjlighet att få ersättning för tävlingslicens och startavgifter om du ställer upp i tävlingsklass (ej motionslopp). Det gäller Landsväg, MTB/XCO och Enduro. Klubben behöver en sammanställning över dina utlägg. Bifoga kopia på kvitton, exv. anmälningsbekräftelser eller utdrag från bankkonto. Utifrån de medel som avsatts i budgeten kommer sedan ersättning att betalas ut till fullo eller fördelas rättvist beroende på vad slutsumman för samtliga utlägg hamnar på. Maila dina utlägg till kassör annagrankvist@gmail.com .

Tävlingslik träning

Motionsträning

Bancykling på Nolia

Samlingsplats