Landsväg

Tillsvidare gäller följande med anledning av Coronaviruset

Gimonäs Cykelklubb följer Folkhälsomyndighetens och Svenska Cykelförbundets rekommendationer. Vi ser att det med cykling finns vissa risker, men också en möjlighet att främja hälsan genom motion. Det är viktigt att grupperna inte blir för stora, att vi håller avstånd och att vi tränar utan att utsätta oss för onödiga risker.  

Under coronatider kommer vi att behöva anpassa cykelträningen i GCK. Vi har t ex beslutat att avvakta starten av motionscyklingen på onsdagar. Vi måste cykla i mindre grupper och eftersom det brukar bli så många cyklister på onsdagarna, så kan vi inte organisera cyklingen på ett säkert sätt. Men vi hoppas att vi kan hitta någon lösning så snart vi kan. Cykla gärna våra rundor (se nedan), så ni är bekanta med dem när vi är redo att dra igång träningen. När onsdagsträningen drar igång meddelas det på GCK:s facebooksida.

Övriga träningar kommer att påbörjas successivt, och i mindre skala för de som har cyklat med GCK tidigare och som är medlemmar 2020. Träningen anpassas genom t ex mindre grupper där ledare och deltagare lägger extra fokus på säker cykling, där vi tar ansvar, hittar samlingsplatser där vi kan hålla avstånd m.m. Vi rekommenderar alla som tillhör någon av riskgrupperna att följa FHMs riktlinjer. Vi tar för givet att ingen deltagare dyker upp om de har eller de senaste 14 dagarna haft feber, hosta, andnöd, ont i halsen, snuva eller andra symptom på luftvägsinfektioner. Kontakta Anders Olsson  som kan ansluta er till en Messengergrupp, där information om dessa träningar ges tillsvidare.

Träningstider 2020

Måndagar

Cykling i individuellt tempo
Cykling ca 2 mil. Egen tidtagning.
Alla kan vara med. 

Startar: meddelas senare
Tid: Kl 18:00
Plats: "Samlingsplats för landsvägscyklister" Cykelbron, Brogatan

Tisdagar

Lagtempoträning i intervallformat
Den bästa träningen om du vill förbättra din kapacitet samt utveckla din förmåga att cykla snabbt i grupp. Genomgång av passet innan avfärd. (Du måste ha varit på en onsdagsträning och kunna cykla i grupp för att vara med). Deltagarna delas in i lag om fyra cyklister med likvärdig kapacitet. Vi cyklar ca 1,5 mil x 2. Snitthastighet 37km/h och uppåt. Kan man sätta ihop ett lag med ca 4 personer som håller ett annat tempo, så går det givetvis bra. 

Du måste ha cyklat med Gimonäs CK tidigare för att delta.

Startar: 26 maj
Tid: Kl 18:00
Plats: "Samlingsplats för landsvägscyklister" Cykelbron, Brogatan

Onsdagar

Motionscykling
Träna på att cykla i grupp i distansfart. Genomgång av passet och klungkörning innan avfärd (kl 18:10). Det är helt ok att lyssna på genomgången flera gånger. 
Övriga är på plats senast kl 18:25. Deltagarna delas in i jämna grupper. Varje grupp har en eller flera kaptener. Kaptenerna har till uppgift att se till att farten hålls på en lugn nivå ca 28km/h. Farten ska var så alla orkar gå runt. 
Vi startar kl 18:30 och grupperna åker iväg med några minuters mellanrum. Passets längd 2 – 2,5 timmar varav hög intensitet 10 – 15 minuter om gruppen så vill.
Se våra olika rutter nedan.

Alla kan delta oavsett kapacitet och erfarenhet.

Startar: meddelas senare
Tid: Kl 18:10 (genomgång)
Plats: "Samlingsplats för landsvägscyklister" Cykelbron, Brogatan

Torsdagar

Tävlingsinriktad träning
Tempoloppsträning med egen tidtagning utan funktionärer. Upp till fyra cyklister ihop, så de som vill har möjlighet att köra lagtempo. Inga tempopinnar i grupper om tre eller fyra på grund av risken för olyckor.
Vi varierar mellan olika banor, men fokus ligger alltid på säkerheten och möjligheten till samling på en större yta för att hålla avstånd. Beslut om vilken runda som väljs meddelas i Messenger-gruppen.

Du måste ha cyklat med Gimonäs CK tidigare för att delta och vara en mycket van cyklist.

Startar: 14 maj 
Tid: Kl 18:00 vid bron MEN så många som möjligt ombeds åka direkt till samlingsplats Bussjörundan kl 18.30. 
Plats: "Samlingsplats för landsvägscyklister" Cykelbron, Brogatan eller Samlingsplats Bussjörundan.

Lördagar

Distansträning 
Banornas längd varierar från 12 till 20 mil. Det är alltid fikastopp på dessa turer. Oftast går det att "korta av" rundan, men då kan få du räkna med att cykla själv en bit. Snittfarten kan bli ca 30km/h. Banorna bestäms av rutinerade GCK-cyklister, som har koll på vindar och öppna fik, och meddelas på plats. Passets längd 2 – 5 timmar beroende på deltagare. Vid dåligt väder kan det bli dåligt med träningskompisar. 

Ibland arrangerar vi även "motionsfartsgrupper" på det här passet. Det meddelas i sådana fall via GCK:s facebook-sida. 

Du måste ha cyklat med Gimonäs CK tidigare och vara en van cyklist för att delta.

Startar: meddelas senare
Tid: Kl 10:00 
Plats: "Samlingsplats för landsvägscyklister" Cykelbron, Brogatan

Våra regler

Första gången du ska träna med Gimonäs CK måste du komma på en onsdagsträning, oavsett tidigare erfarenhet.
Du får då allmän information om landsvägscykling och instruktioner om hur Gimonäs CK cyklar i grupp. Därefter kan du vara med på valfri träning. Detta gäller även dig som är en van cyklist! 

Varmt välkomna!
 

  • Vi följer trafikreglerna. 
  • Vi cyklar på två led och roterar medsols.  
  • Vi bär alltid hjälm. 
  • Vi har aldrig hörlurar. 
  • Vi gör aldrig fula tecken mot någon. 
  • Cyklisten har eget ansvar i korsningar mm. 
  • Cyklisten har en väl fungerande landsvägsracercykel. 
  • Cyklisten vet hur sin cykel fungerar (växlar, bromsar) 
  • Cyklisten har testat sin cykel. 
  • Cyklisten har extra slang och pump. 
  • Cyklisten har vattenflaska. 
  • Bra att ha: 
    • Bakljus. Vi cyklar i nybörjargrupp det är bra att alla syns även på sommaren. 
    • Våtservetter.  
    • Extra energi, t ex bars eller gelé.

Våra rutter på onsdagsträningen

Banornas längd varierar mellan 4.5 mil till ca 6 mil.

Bana 1 - "Bussjörundan"
Gamla Bron - Röbäck Stöcke ‐ Bussjö ‐ Stöcke ‐ Degernäs ‐ Gamla Bron 

  • På ett led till Gamla mejeriet i Röbäck
  • Fri fart-sträcka efter motorbanan till skylten Bussjö
  • Fri fart-sträcka efter att vi svängt vänster mot Stöcke igen och passerat backarna. Kör max 3km.
  • Fri fart-sträcka 500m efter högersvängen mot Degernäs till Obbola vägen

Bana 3 - Flurkmark/Trehörningen 
Gamla Bron -  Umedalen - Hissjö ‐ Flurkmark ‐ Trehörningen ‐ Kvarnforsen ‐ Hissjö - Gamla Bron 

  • På ett led till Klockarbäckens industriområde. 
  • Fri fart-sträcka strax efter utförsbacken i Flurkmark till toppen på backen innan Trehörningen. OBS! Stanna inte exakt på toppen utan rulla 100m till. Risk för bländade bilförare. 
  • Fri fart-sträcka mellan Kulla och Olles spår 

Bana 2 - Tavelsjö/Västansjö 

Gamla Bron - Umedalen - Hissjö - Haddingen ‐ Långviksvallen ‐ Västansjö ‐ Kassjö ‐ Brännland - Gamla Bron 

  • På ett led till Klockarbäckens industriområde. 
  • Fri fart-sträcka uppför backen i Långviksvallen och backen i Kassjö, men i Kassjö fortsätt över raksträckan mot Norrfors 

Bana 4 - Rödtjärn/Överboda
Gamla Bron - Röbäck ‐ Hössjö ‐ Rödtjärn ‐ Överboda ‐ Brännland ‐ Umedalen - Gamla Bron

  • På ett led till slakmotan förbi Röbäcks industriområde. 
  • Fri fart-sträcka 200m efter högersvängen i Hössjö till ca 3km
  • Fri fart-sträcka Rödtjärn‐Överboda och båda backarna

Vinterträning

Vinterträningen består av landsvägsträning med vinterdäck - lördag eller söndag kl 10. Vi erbjuder också inomhuscykling på Nolia på helgerna (kräver erfarenhet). November - december 2019 hade vi tid lördagar kl 08 -10 och mars söndagar 9-10 . Ingen får beträda banorna utan genomgång. Vid bra väder kan vi även träna landsväg på tisdagar och torsdagar kl 18:00. Kontakta Anders Olsson om du är intresserad av vinterträning. Via en messengergrupp meddelas om träningen blir av eller inte (väderberoende).


Tävlar du för Gimonäs cykelklubb?

Som medlem och tävlande för Gimonäs Cykelklubb har du möjlighet att få ersättning för tävlingslicens och startavgifter om du ställer upp i tävlingsklass (ej motionslopp). Det gäller Landsväg, MTB/XCO och Enduro. Klubben behöver en sammanställning över dina utlägg. Bifoga kopia på kvitton, exv. anmälningsbekräftelser eller utdrag från bankkonto. Utifrån de medel som avsatts i budgeten kommer sedan ersättning att betalas ut till fullo eller fördelas rättvist beroende på vad slutsumman för samtliga utlägg hamnar på. Maila dina utlägg till kassör annagrankvist@gmail.com .

Tävlingslik träning

Motionsträning

Bancykling på Nolia

Samlingsplats